DE KIJK OP WOLDWIJCK

Hoogezand

  • Toekomstschets
  • Uitdagingen
  • Kansen voor de toekomst
  • Vanuit het bewonersperspectief

Woldwijck viert dit jaar haar 50-jarig bestaan. Een mooie aangelegenheid om te onderzoeken hoe bewoners aankijken tegen de toekomst van hun wijk. Daarom is Buurtdesign ingezet, om de ambities van de verschillende betrokken partners scherp te krijgen en om bij bewoners te ontdekken welke uitdagingen zij belangrijk vinden.

50 jaar Woldwijck

Omschrijving

De kijk op Woldwijck

Hoogezand is de hoofdplaats van de gemeente Midden-Groningen. Het is het westelijke dorp van het dubbeldorp Hoogezand-Sappemeer. De wijk Woldwijck bestaat dit jaar 50 jaar. In het kader van dit jubileum worden er dit jaar door het Wijkplatform Woldwijck heel veel activiteiten georganiseerd. Woldwijck Midden heeft 1610 inwoners en 953 adressen. Woldwijck West heeft 1955 inwoners en 786 woningen. Woldwijck Oost heeft 1635 inwoners en 615 woningen. Kortom Woldwijck heeft 5200 inwoners en 2354 woningen. 

Waarom

Toekomstschets

Wijkplatform Woldwijck wil samen met de bewoners een toekomstschets ontwikkelen voor hun wijk. Daarom hebben zij De Buurtontdekkers de volgende opdracht gegeven: een eerste aanzet geven in de ontwikkeling van het proces om te komen tot een toekomstvisie voor Woldwijck. Ontdekken welke uitdagingen er leven in de wijk en die gezamenlijk ombuigen naar de kansen voor de toekomst. Die gezamenlijkheid betekent ook het ontdekken van een vernieuwende samenwerking tussen het wijkplatform en de betrokken partners, zoals de gemeente en de maatschappelijke organisaties.

Hoe

Buurtdesign stap 1 & 2

Na de Ambitie Expeditie met de bewoners van het Wijkplatform Woldwijck en hun partners zijn we met onze live popquiz de wijk ingegaan. Om op een leuke en muzikale manier de uitdagingen van de bewoners in Woldwijck te ontdekken. Muziek verbindt en daarom hebben wij de live pop quiz ontwikkeld. Wij spelen live op gitaar, melodica en zang een aantal covers. In teams gaan bewoners de uitdaging aan om te raden wat de titel van het nummer is, wie de uitvoerende band/artiest is en in welk jaar het nummer is uitgebracht. Tussendoor krijgen de teams muzikale opdrachten die de sfeer naar een hoogtepunt brengen. Het is lachen, gieren , brullen, maar ook serieus. Aan het eind geven de teams aan welke uitdagingen voor de buurt zij belangrijk vinden en of ze daar ook over mee willen denken en doen. De live pop quiz is een laagdrempelige manier om bewoners letterlijk in beweging te krijgen. 

Wat

De uitdagingen

Hoewel het weer niet altijd meezat tijdens de geplande live pop quizen, hebben we toch mooie uitdagingen van bewoners in beeld gebracht. Hoe versterken we de betrokkenheid van bewoners bij hun eigen wijk? Hoe organiseren we meer eigenaarschap bij bewoners rondom de speelplekken in de wijk? Hoe versterken we de sociale samenhang? Hoe creëren we meer ontmoeting, ook in de openbare ruimte, placemaking? Hoe stimuleren we bewoners om meer te bewegen voor een betere gezondheid? Hoe verbeteren we de kwaliteit van de openbare ruimte? Hoe geven we de jongeren in de wijk een stem? Hoe creëren we meer woningen voor starters en senioren? Hoe worden wij een duurzame wijk? Hoe creëren we een proces van co-creatie met de gemeente en de overige partners? Mooie uitdagingen waarvoor de bewoners en hun partners in het vervolgproces oplossingen voor kunnen ontwerpen.

ONTDEK WAT WIJ VOOR JOU KUNNEN DOEN