OVERZICHT

29 maart 2021

WE ZIJN ER NOG!

Vorig jaar 10 maart hadden wij een bewonersavond in woon/zorgcentrum Oldenhaghen in Ommen. Premier Rutte had net aangekondigd dat we elkaar geen handen meer mochten schudden en onze handen stuk moesten wassen. Vanuit het project Buurtvloot in de Zeeheldenbuurt stond dezelfde avond de terugkoppeling naar de bewoners uit de Piet Heinstraat, Evertsenstraat en De Ruyterstraat gepland. Over de 30 ideeën van de bewoners om het leefplezier in de straat en de buurt te versterken. Het was raar, geen handen schudden en de bewoners erop wijzen dat zij gebruik moesten maken van de desinfecterende handgel. De sfeer was lacherig en soms zelfs cynisch, niet wetende wat ons het komende jaar boven het hoofd hing. Er werd die avond door de bewoners een top-5 van de ideeën gemaakt. Resultaat: buurttuin, verkeersveiligheid, buurtdiensten, jeu de boulesbaan, gangpadverlichting. De week daarna zouden we rondom de top-5 plannen van aanpak gaan maken. Helaas konden we in verband met corona al niet meer terecht bij woon/zorgcentrum Oldenhaghen. Nog een week later was de intelligente lockdown een feit. Nederland ging op slot. 


We moesten zoveel mogelijk thuis gaan werken en we mochten niet meer in groepen bij elkaar komen. Wat doe je dan als sociaal ondernemer, die het vooral moet hebben van het werken met groepen mensen in de buurt? Drie maanden lang hadden we geen inkomsten. Opdrachten werden on hold gezet en van nieuwe opdrachtgevers was logischerwijs geen sprake. De steun van de overheid voor bedrijven ging aan onze neus voorbij. Voor ons geen NOW, TVL of eenmalige premie. Onze sbi-code stond helaas niet op de lijst. Wat doe je dan? Dan leg je de focus op wat nog wel kan!


Dat was onze eerste lesson learned uit deze coronacrisis. Met onze opdrachtgevers hebben we afgesproken dat we toch de uitvoering in de buurt weer op gingen pakken. Want 1 op 1 contacten waren tenslotte, met inachtneming van de corona maatregelen, best mogelijk. Zo hebben we in de Zeeheldenbuurt in Ommen en tijdens de Expeditie in Beerzerveld veel huisbezoeken afgelegd. Op zoek naar goede ideeën van bewoners. Maar hoe maak je die ideeën inzichtelijk voor alle bewoners? Na veel brainstormen en overleg met het ICT bedrijf Frismedia uit Utrecht zag Buurtluks het daglicht. Een ICT-tool, waar de ideeën, vragen en aanbod van bewoners op een website verzameld worden. Waar bewoners contact met elkaar kunnen opnemen om te helpen bij het idee en aangeven wat zij de community te bieden hebben of wat zij vragen van de community. Het werd lesson learned twee, wees creatief en ontwerp concepten, gericht op nieuwe waardecreatie en verdienmodellen. 





Al snel in het begin van de lockdown hebben ook De Buurtontdekkers, net als de rest van Nederland videobellen ontdekt. Na de huisbezoeken werden de bewonersbijeenkomsten online georganiseerd. In kleine groepen. Binnen de kortste keren stonden de apps van Zoom, Teams, Jitsi, Google Meet en andere op mijn Mac. Deze combi van offline en online bleek wonderbaarlijk goed te werken. Het heeft ertoe geleid dat wij online trainingen hebben ontwikkeld en aangeboden. De Online-Expeditie en de online Buurtwerk Booster. Individueel en in kleine teams. Vooral het individuele 1 op 1 traject was een succes. Omdat iedereen toch thuis aan het werk was, sloeg dit behoorlijk aan. Wij namen een betaald account bij ClickMeeting en investeerde in een goede camera en geluid. Wij volgden trainingen hoe je het beste een online-training kunt opzetten. Het was de moeite waard, want ook na corona blijven we online trainingen aanbieden. 


Wat we vervolgens ook hebben gedaan is, eindelijk de zaken oppakken waar we tot de crisis te weinig aan toegekomen waren. Zoals onze website. Tijdens de crisis hebben we daar veel tijd in kunnen steken en op 1 februari is onze website gelanceerd. Maar ook simpele zaken als de computer opschonen en de archiefkast opruimen werden afgevinkt van het to do lijstje. Maar het belangrijkste was met elkaar nog scherper krijgen waar staan en gaan we voor? Wie heeft welke exacte rol en positie in het bedrijf?


Dat heeft er toe geleid dat we klaar zijn voor het andere normaal. Een normaal waarbij landelijk de focus weer meer komt te liggen op de community in plaats van het individu. Als corona iets heeft blootgelegd, dan is het wel dat we elkaar keihard nodig hebben in de buurt. Of zoals Jules Deelder dat ooit mooi heeft verwoord: 'de omgeving van de mens is de medemens'. De focus op eigen kracht, zelfregie en zelfredzaamheid gaat plaats maken voor samenkracht, samenredzaamheid en sterke communities in de buurt. Waar bewoners zelf het heft in handen nemen voor een sociale en leefbare buurt. De Buurtontdekkers krijgen na de crisis de wind in de rug, want onze core-business is gericht op het samen met de community in de buurt creëren van sociale verandering. Na ruim een jaar coronacrisis kunnen we vanuit De Buurtontdekkers zeggen: 'we zijn er nog!' We hebben het overleefd, zonder steun van de overheid en daar zijn we best trots op. 


De Buurtontdekkers Tips
1. Toon lef en leg de focus op wat wel kan.

2. Wees creatief en  ontwerp concepten, gericht op nieuwe waardecreatie en verdienmodellen. 

3. Zoek daarbij naar nieuwe tools om in te zetten.

4. Kijk naar wat bewoners willen.

5. Plan vooruit, wees klaar voor wat er komen gaat.

'Voor meer geluk in de buurt'


Buurtontdekker Ben Koenen


Kijk naar wat bewoners willen!